Wanneer heb ik een asbestattest nodig?
Sedert 23 november 2022 heb je bij de verkoop van vastgoed in verschillende gevallen een geldig asbestattest nodig. Ontdek wanneer een asbestattest van toepassing is.
Sedert 23 november 2022 heb je bij de verkoop een geldig asbestattest nodig wanneer:
- je eigenaar bent van een gebouw of een deel van een gebouw (bv: een appartement)
- het bouwjaar dateert van voor 2001
- de oppervlakte van het gebouw 20m2 is of meer
- het gebouw toegankelijk is
- je het gebouw verkoopt of schenkt (erfenissen zijn uitgesloten)
Vanaf 2032 zal je dergelijk attest ook moeten hebben voor alle gebouwen waarvan je eigenaar bent met een bouwjaar van voor 2001. Zelfs wanneer je geen verkoopplannen hebt of van plan bent om de eigendom te schenken. Inzake verhuur ben je als verhuurder ook verplicht om een kopie van het aan de huurder te bezorgen.
Enkel gecertificeerde asbestdeskundige mogen dergelijk attest opmaken.
2. De deskundige inventariseert het gebouw
De deskundige komt steeds ter plaatse om een inventaris op te maken. De inventaris is niet-destructief en beschrijft enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik. Tijdens het bezoeken zullen wanden of vloeren niet beschadigd worden om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een destructieve inventaris gebeurt dat wel.
Ook bij een niet-destructieve inventaris kunnen door lichte beschadiging stalen genomen worden die dan later onderzocht worden in het labo.
3. Het asbestattest wordt overgemaakt
Wanneer het verslag afgewerkt is zal de deskundige u het attest van de OVAM bezorgen. Dit attest kan je eveneens consulteren via de woningpas.
- de omvang van het te inspecteren gebouw
- de ouderdom en renovatiegraad
- het aantal staalnames en labo-analyses.
Om een attest te bekomen volstaat het dat de asbestdeskundige een visuele, niet destructieve inspectie uitvoert. Als eigenaar kan je vrijwillig vragen om bijkomend onderzoek te verrichten waardoor de kostprijs een stuk hoger zal zijn.
Voor de aflevering van het asbestattest vraagt de OVAM een retributie van € 50. Deze retributie zal via de factuur van de deskundige doorgerekend worden aan de klant. Op dit bedrag mag er geen BTW aangerekend worden.
Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een pand zoals gezegd over een asbestattest beschikken.
- je eigenaar bent van een gebouw of een deel van een gebouw (bv: een appartement)
- het bouwjaar dateert van voor 2001
- de oppervlakte van het gebouw 20m2 is of meer
- het gebouw toegankelijk is
- je het gebouw verkoopt of schenkt (erfenissen zijn uitgesloten)
Vanaf 2032 zal je dergelijk attest ook moeten hebben voor alle gebouwen waarvan je eigenaar bent met een bouwjaar van voor 2001. Zelfs wanneer je geen verkoopplannen hebt of van plan bent om de eigendom te schenken. Inzake verhuur ben je als verhuurder ook verplicht om een kopie van het aan de huurder te bezorgen.
Wat is de procedure rond een asbestattest?
1. Stel een gecertificeerde asbestdeskundige aanEnkel gecertificeerde asbestdeskundige mogen dergelijk attest opmaken.
2. De deskundige inventariseert het gebouw
De deskundige komt steeds ter plaatse om een inventaris op te maken. De inventaris is niet-destructief en beschrijft enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik. Tijdens het bezoeken zullen wanden of vloeren niet beschadigd worden om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een destructieve inventaris gebeurt dat wel.
Ook bij een niet-destructieve inventaris kunnen door lichte beschadiging stalen genomen worden die dan later onderzocht worden in het labo.
3. Het asbestattest wordt overgemaakt
Wanneer het verslag afgewerkt is zal de deskundige u het attest van de OVAM bezorgen. Dit attest kan je eveneens consulteren via de woningpas.
Wat is de kostprijs van een asbestattest?
De asbestdeskundige bepaalt zelf de prijs voor de asbestinventarisatie maar voert deze uit volgens de richtlijnen van het inspectie. De prijs van de deskundige zal onder meer bepaald worden door:- de omvang van het te inspecteren gebouw
- de ouderdom en renovatiegraad
- het aantal staalnames en labo-analyses.
Om een attest te bekomen volstaat het dat de asbestdeskundige een visuele, niet destructieve inspectie uitvoert. Als eigenaar kan je vrijwillig vragen om bijkomend onderzoek te verrichten waardoor de kostprijs een stuk hoger zal zijn.
Voor de aflevering van het asbestattest vraagt de OVAM een retributie van € 50. Deze retributie zal via de factuur van de deskundige doorgerekend worden aan de klant. Op dit bedrag mag er geen BTW aangerekend worden.
Wat met de gemeenschappelijke delen bij appartementen?
Wanneer het gebouw dateert van voor 2001 dan moet u voor de private delen alvast een attest laten opmaken. Voor de gemeenschappelijke delen die onder het stelsel van de gedwongen mede-eigendom vallen gaat de verplichting pas in op 1 mei 2025.Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een pand zoals gezegd over een asbestattest beschikken.